Monday, May 31, 2010

Romeria de San Isidro

English up top / Español abajo

On Sunday, May 31st 2010, the people of Ubrique celebrated the anual Romeria de San Isidro. I went to the Romeria last year, but was going back through my blogs, and realized that I never wrote about it! So, here goes.

The people of Ubrique have been celebrating the Romeria of San Isidro since May of 1961.  It was traditionally held on the Sunday that fell closest to May 15th, the Day/festival of San Isidro (the patron saint of Madrid and all Spanish farmers). However, for the past few decades it has been held on the last Sunday in May, and the last Monday marks the Day of the Petaquero (a holiday unique to Ubrique, celebrating/honoring leather workers). 

Rumor has it that the Romeria used to be much more popular...and that unfortunately it has lost some of its popularity.  Nevertheless, every year Ubriqueños accompany the procession generally consisting of more than a dozen carts and trailers decorated by groups of neighbors, associations, friends, etc.  The procession follows the image of San Isidro as it is carried by two bulls through town and out towards the Parque Periurbano del Trasvase (a park just outside town in the countryside). After the arrival of the procession, everyone goes with their friends and family to enjoy a picnic, some good music, horse-riding, and spend a cheery day out in the sun. :) (I found this information in another local blog; http://villadeubrique.gentesde.com/?p=367)

This year I showed up a bit late as I had just returned from Cordoba around noon. However, I did walk the four kilometers to the site, and once there enjoyed some good tinto de verano (red wine with a lemon carbonated drink) with some typical bocadillos (sandwiches). I had hoped to have the opportunity to ride a horse while I was there (since it would probably be my last opportunity for a long time to come).  So, one of my friends asked one of the guys riding, and they let me hop on for a quick ride.  A bit later, I saw one of my friends Rafa, riding his horse.  He had once told me that if I saw him during the Romeria he would take me for a spin on Campeon (his horse). So I hopped on and we went wandering around the Romeria, surrounding hills, and even entered the river with Campeon.  It was only my third or fourth time riding a horse in my life, and I loved every minute of it!  It was a great last Romeria...or as the Spaniards always say...a great second-to-last Romeria! :)    Because, afterall, you never know when your last anything will be...only time will tell.  Who knows, with any luck I will be back in Ubrique some day celebrating another Romeria!

* * * * * * * * *
El domingo, el 31 de mayo 2010, se celebró la anual Romería de San Isidro en Ubrique. Fui a la Romería el año pasado tambien, pero acabo de darme cuenta de que nunca escribi acerca de ella! Así pues, ahora lo voy a hacer.

La gente de Ubrique ha estado celebrando la Romería de San Isidro desde mayo de 1961. Tradicionalmente se ha sido celebrado en el domingo de mayo más cercano al 15 de mayo, el día/fiesta de San Isidro (el patrón de Madrid y de todos los labradores españoles). Sin embargo, en las últimas décadas se ha sido celebrado el último domingo de mayo, y esta seguida por el último lunes, el día de los Petaqueros (un día de fiesta única a Ubrique, que celebra la piel y la gente que trabaja con la piel). 

Se rumorea que la Romería solía ser mucho más popular antiguamente y que, lamentablemente, ha perdido parte de su popularidad. Sin embargo, cada año los Ubriqueños acompañan la procesión con más de una docena de carros y remolques decorados por grupos de vecinos, asociaciones, amigos, etc. La procesión sigue la imagen de San Isidro, llevado por dos toros a través del pueblo hasta el Parque Periurbano del Trasvase. Después de la llegada de la procesión, todo el mundo va con sus amigos y familia a disfrutar de un picnic, buena música, la equitación, y pasar un buen día en el sol. :)  (esta informacion he sacado de otro blog: http://villadeubrique.gentesde.com/?p=367)

Este año llegué un poco tarde a causa de que regresé de Córdoba cerca del mediodía. Sin embargo, fui andando los cuatro kilómetros hasta el parque, y una vez allí disfruté del tinto de verano con algunos bocadillos típicos. Estaba esperando tener la oportunidad de montar a caballo (ya que probablemente sería mi última oportunidad para un largo tiempo). Por eso, uno de mis amigos le preguntó a uno de los chicos con caballos y uno de ellos me dejó montarme y fuimos por un paseo corto. Un poco más tarde, vi a uno de mis amigos, Rafa, montado en su caballo. Una vez me dijo que si yo lo vi durante la Romería que me iba a dar una vuelta con Campeon (su caballo). Así que me mont y nos fuimos a pasear por la Romería, por las colinas de los alrededores, e incluso entramos en el río con Campeon. Sólo era mi tercera o cuarta vez que montaba un caballo en mi vida, y me encantó cada minuto! Fue mi última Romería ... o como los españoles siempre dicen ... mi penúltima Romería, y lo pasé genial!! :) Porque, después de todo, nunca se sabe cuando sera la última...sólo el tiempo dirá. Y quién se sabe...con suerte, estaré de vuelta en Ubrique algún día celebrando otra Romería!

No comments: